„Tai svarbus žingsnis aviacijos sektoriaus dekarbonizacijos
link. Įtraukdami SAF į komercinį pasiūlymą, suteikiame oro bendrovėms ir
keleiviams galimybę rinktis tvaresnes keliones bei kartu prisidėti prie Europos
Sąjungos klimato tikslų įgyvendinimo. Tai reiškia, kad nuo rugsėjo vidurio iš
Baltijos šalių oro uostų pakilę orlaiviai bus varomi degalais su tvarios kilmės
komponentu“, – sako „ORLEN Lietuva“ Vidaus didmeninės prekybos direktorius
Tomas Abromavičius.
SAF gaminamas iš atsinaujinančių ar atliekinių žaliavų,
tokių kaip naudotas kepimo aliejus, pramonės bei žemės ūkio atliekos. Maišomas
su tradiciniais reaktyviniais degalais, jis yra visiškai suderinamas su esamais
orlaivių varikliais, todėl oro bendrovės gali jį naudoti iš karto, be papildomų
technologinių pokyčių. Naudojant SAF, per visą gyvavimo ciklą CO₂
emisijas galima sumažinti iki 94 proc., palyginti su įprastais aviaciniais
degalais.
Šiuo metu ORLEN importuoja SAF komponentus – dalis jų
pagaminta Roterdame (Nyderlanduose), kita dalis – Singapūre. 2025 m. yra
pirmieji metai, kai SAF Europoje plačiai naudojamas komerciniais tikslais, nebe
vien eksperimentinėse programose. Degalais galės naudotis visos oro bendrovės,
skraidančios iš Vilniaus, Rygos ir Talino oro uostų.
Pradėjusi tiekti SAF, ORLEN taip pat įgyvendina ES
reglamento „ReFuelEU Aviation“ reikalavimus. Pagal jį nuo 2025 m. tvarūs
aviaciniai degalai turi sudaryti mažiausiai 2 proc. visų parduodamų aviacinių
degalų. Reglamentas taikomas tiems Europos Sąjungos oro uostams, kurie per
ankstesnius metus aptarnavo daugiau kaip 800 tūkst. keleivių arba 100 tūkst.
tonų krovinių. Ši iniciatyva padeda ruoštis ir tolesniems tikslams – iki 2030
m. SAF dalis turi siekti 6 proc., o iki 2050 m. – net 70 proc.
ORLEN grupė SAF tiekimą pradėjo dar šių metų liepą Varšuvos,
Krokuvos ir Katovicų oro uostuose. Tuo pat metu grupė plečia gamybos pajėgumus
– Plocko gamykloje, Lenkijoje, statomas hidrintų augalinių aliejų (HVO)
įrenginys.
SAF tiekimas yra tik viena iš iniciatyvų, kuriomis ORLEN
siekia mažinti aviacijos sektoriaus poveikį aplinkai. Įgyvendindama projektą
„HySPARK“ (Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics),
bendrovė taip pat planuoja įrengti vandenilio degalinę Varšuvos Šopeno oro
uoste. Ji aprūpins vandeniliu nulinių emisijų antžemines transporto priemones,
kurios šiame oro uoste bus naudojamos kaip „HySPARK“ projekto dalis.
„ORLEN Lietuva“ jau daugelį metų išlieka didžiausia mokesčių
mokėtoja šalyje ir svarbi Lietuvos ekonomikos dalyvė. Nuo 2006 m. ORLEN į
Mažeikių gamyklos įsigijimą ir modernizavimą investavo beveik 4,5 mlrd. eurų.
Be to, bendrovė valdo svarbiausią žaliavų tiekimo uostą – Būtingės terminalą –
bei Mockavos geležinkelio terminalą, užtikrinantį sklandų naftos produktų
eksportą.
ORLEN grupė – tai integruota, diversifikuota energetikos
bendrovė, įtraukta į prestižinius „Fortune Global 500“ ir „Platts TOP250“
sąrašus. Tai pirmoji bendrovė regione, paskelbusi apie tikslą iki 2050 metų
pasiekti klimato neutralumą. Šiandien ORLEN veikia daugiau nei 10 šalių.
ORLEN Lietuva inf.